Pengenalan
Pendidikan
Pencegahan Dadah merupakan usaha untuk mencegah masyarakat Malaysia daripada
terlibat dengan penyalahgunaan dadah di mana merangkumi 3 elemen penting iaitu:
Ø Mencegah
seseorang daripada mengambil dadah
Ø Mencegah
seseorang daripada menagih semula
Ø Mencegah
seseorang daripada mendapat bekalan dadah
Program
Keluarga
Bebas Dadah
Ø Fokus kepada
peranan ibubapa dan ahli keluarga yang lain
Ø Memberi
kesedaran dan kemahiran intervensi kepada murid/pelajar
Institusi
Pendidikan Bebas Dadah
Ø Fokus kepada
peranan murid/pelajar
Ø Memberi
kesedaran dan kemahiran intervensi kepada murid/pelajar
Kementerian pendidikan telah diberikan tanggungjawap bagi
mengenalpasti, merancang dan melaksanakan segala program dan aktiviti tindakan
berhubung dengan pendidikan pencegahan dadah di peringkat sekolah dan institusi
latihan guru. Objektif pendidikan pencegahan dadah adalah untuk:
Ø mewujudkan
pemikiran generasi muda supaya menjauhi dadah
Ø menyediakan
altenatif-altenatif yang berfaedah yang dapat mencegah daripada terlibat dengan
dadah
Ø mewujudkan
suasana persekitaran yang menjadikan dadah itu dibenci dan jijik
Strategi
pendidikan pencegahan dadah
Strategi
pendidikan pencegahan dadah di peringkat sekolah melalui:-
1. PROGRAM DI
SEKOLAH
1.1 Kurikulum
Strategi jangka panjang dalam bidang pendidikan pencegahan
dadah disekolah-sekolah ialah dengan mengintegrasikan unsur-unsur pencegahan
dadah dalam kurikulum baru sekolah. Dalam kurikulum yang ada sekarang ini,
unsur-unsur pendidikan pencegahan dadah disisipkan dalam beberapa matapelajaran
etrtentu seperti agama Islam, moral, kesihatan, sivik, kewarganegaraan, bahasa,
sains dan kemahiran hidup
1.2 Ko-kurikulum
Aktiviti-aktiviti ko-kurikulum adalah penambah dan pelengkap
kepada kurikulum. Ko-kurikulum adalah pendidikan yang diperolehi daripada
pengalaman-pengalaman pembelajaran. Aktiviti-aktiviti ini boleh dijalankan di
dalam atau di luar bilik darjah seperti melalui pasukan-pasukan pakaian
seragam, persatuan atau kelab dan sukan(olahraga dan
permainan).Aktiviti-aktiviti ko-kurikulum adalah penting untuk menyemai,
memupuk dan menanam perasaan kekitaan di kalangan pelajar-pelajar. Ia juga
bertujuan melatih pelajar-pelajar supaya bersikap bertanggungjawap,
berdisiplin, berdikari dan mahir dalm sesuatu lapangan yang mereka sertai.Untuk
memastikan pelajar-pelajar sekolah melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti
ko-kurikulum:-
i. setiap pelajar dikehendaki menyertai dua daripada tiga aktiviti sukan
atau permainan persatuan atau kelab dan pasukan pakaian seragam
ii. pihak sekolah mengadakan aktiviti-aktiviti pencegahan dadah.
ii. pihak sekolah mengadakan aktiviti-aktiviti pencegahan dadah.
1.3 Khidmat Menolong / Bimbingan dan
Kaunseling
Meningkatkan khidmat bantuan / bimbingan dan kaunseling
seperti kaunseling individu dan kelompok kepada pelajar yang bermasalah
dan khidmat daripada pegawai kebajikan / sekolah / pegawai kebajikan
masyarakat.
B.
PROGRAM MELIBATKAN MASYARAKAT
Strategi ini
bertujuan untuk melibatkan masyarakat sekolah dalam usaha pencegahan dadah di sekolah. Kumpulan sasar program ini ialah ibubapa pelajar, guru, guru
besar dan kakitangan sekolah. Anatara program / aktiviti dadah termasuklah :-
a. Meningkatkan penglibatan PIBG dalam pendidikan pencegahan dadah di sekolah.
Mewujudkan
konsep sekolah sebagai institusi masyarakat bagi menarik penglibatan yang
lebih luas daripada masyarakat
lebih luas daripada masyarakat
No comments:
Post a Comment